Anders Estes Jacobsen har 20 års erfaring med salg og markedsføring, fra noen av Norges mest kjente merkevarer: NorgesEnergi, Storebrand, Telenor, Orkla.
Har deltatt i flere oppstartsselskap, deriblant SkandiaEnergi og Skifta.
Er fast skribent for prospektingsbyrået Lette. Knytt gjerne også kontakt med Anders Estes Jacobsen på Linkedin

Du jobber som salgssjef i et mellomstort, eller stort selskap. Eller du er daglig leder i et gründerselskap. Salgsbudsjettene er lagt, du skal utvikle selskapet. Du har vurdert å ansette egne selgere, men har landet på at outsourcing, å sette bort salget til et byrå, er rett strategi.

Eller du ønsker å supplere et internt salgsteam med ekstern salgskraft. Du forstår raskt, etter noen Google-søk, at det er en jungel av byråer der ute. Callcenter, salgsbyrå, salgspartner, markedsbyrå, direktesalgs-byrå, fieldmarketing-byrå er alle ulike versjoner av det samme: et byrå som påtar seg å selge dine produkter.

Hva bør du tenke over, hvilke kriterier legger du til grunn, slik at du velger rett byrå for bedriften din? Det er lett å fokusere på salgsresultater og økonomi. Ja, resultater er selvsagt viktig. Du har budsjetter som skal oppnås. Økonomi er kritisk, du har x antall kroner tilgjengelig for å nå budsjettet. Men ikke la vurderingen stanse der. Vi mener du også bør stille deg følgende spørsmål: