Slik finner du e-post adressen til Kjell Inge Røkke og Warren Buffet

Ny teknologi har endret kjøpsmønsteret til kunder. Kunder har all mulig informasjon og produktanmeldelser bare noen tastetrykk unna og undersøkelser viser at kunder som oftest har gjort mesteparten av kjøpsbeslutningen før de i det hele tatt snakker med en selger.

Oppdatering 27.05.2019: Denne artikkelen ble skrevet for et par år siden og er helt utdatert. For bedre metoder på hvordan du kan finne kontaktinformasjon (e-post og telefonnummer) så kan du vurdere medlemskap hos Agenturer.no hvor du får tilgang på rapporten Prospektering 2.0. 

Nye verktøy for selgere

Teknologi som gir kunder nye muligheter er velkjent, men færre er klar over de nye verktøyene som finnes for selgere i jakten på nye kunder.

Jeg har tidligere berømmet Sidekick som gjør det mulig å sjekke hvorvidt prospekter har åpnet tilbudsmail som er sendt til kunder.

Det finnes også mindre kjente verktøy som gjør det mulig å finne e-post adressen til hvem det måtte være. En gjenganger innen salg er at det kan være vanskelig å få tak i beslutningstakere i større selskap og organisasjoner, og noen ganger i mindre bedrifter også. Det kan være et vesentlig hinder å komme gjennom sentralbordet, men det kan også være at den du skal ha tak i alltid “er opptatt”. Da kan et godt alternativ være å sende en interessevekkende e-post, men vanligvis ligger ikke e-poste adressen åpent tilgjengelig.

Løsningen finnes i verktøy som SellHack og Voilanorbert.

Slik finner du e-post adressen til hvem som helst

Alt du trenger å gjøre er å skrive inn navnet på personen du ønsker å kontakte og domenet til firmaet vedkommende jobber i:

Eksempel på Sellheck-søk

Og etter noen sekunder med “hacking” så har du en av  e-post adressene til undertegnede:

Eksempel-Sellhack-toppselger

La oss se hva som skjer når vi gjør et søk på Kjell Inge Røkke:

røkke-toppselger

Resultat:

røkke-epost-toppselger

Nå er sjansen stor for at høyt profilerte personer som Røkke har en assistent til å betjene denne e-posten. Jeg spurte Ryan O’Donnell, utvikler av SellHack, om hvordan e-post søket fungerte hvis man søkte på høyt profilerte forretningspersoner og andre kjendiser:

Ryan-ODonnell-toppselger

 De mektigste ledere i verden har antagelig interne e-postadresser for personlig bruk. På  warren.buffet@berkshirehathaway.com får du sannsynligvis kun direkte tilgang til  administrativ assistent og det er svært lite sannsynlig at du vil få noe svar. Selv om du fikk  Warren til å åpne e-posten og svare så er det utrolig usannsynlig at han er fyren som gjør  beslutninger om for eksempel hvilke CRM, ERP, eller andre tjenesteleverandører som de vil  vurdere? Når vi bygger våre egne prospektlister så ønsker vi relevante personer i  beslutningsprosesser.

Hvor stor treffrate er det for å finne riktig e-post adresse?

Jeg har testet dette på en rekke kontakter i ulike bransjer og treffraten er svært høy (over 90 prosent).

Hvis du ser på resultatene fra søkene over så ser du at Sellhack gir 98 prosent sannsynlighet på en av mine e-post adresser og kun 40 prosent sannsynlighet på Kjell Inge Røkke.

Dette er ikke fordi Aker har noen “sikkerhetsløsninger” som vi mangler. Forklaringen ligger ganske enkelt i at Aker aksepterer alle e-post adresser som sender til @akerasa.com. Så hvis du sender en e-post til donaldduck@akerasa.com vil du ikke få noe returmelding, men e-posten vil sannsynligvis forsvinne rette i søppelet hos Aker. Hvis du sender til donaldduck@agenturer.no så vil du få en e-post i retur som forteller deg at denne e-post adressen ikke eksisterer.

Firmaer har ulike innstillinger på dette og det har ingenting å gjøre med størrelsen på selskapet. Når jeg sjekket e-post adresser til ledere i Nordea får jeg treffsikkerhet på 98 prosent, mens i Sparebanken Vest aksepterer de alle e-post og SellHack må derfor se etter mønster i e-post adressene deres og gi den mest sannsynlige e-post adressen.

Selv med denne begrensningen klarte SellHack å gjette riktig e-post for ledere i Sparebanken Vest og andre større selskap (hvor jeg kunne dobbelsjekke at resultatet var korrekt).

Dette gjør basert på mine erfaringer SellHack et par hakk hvassere enn konkurrenten Voilanorbert som ikke klarer å se mønster i eksisterende e-post adresser. Etter mye testing virker SellHack mest treffsikker på å se etter mønster i e-post adresser i større organisasjoner hvor det er mange registrerte e-post adresser og mindre treffsikker i mindre bedrifter med få e-post adresser.

Jeg kjenner dessverre ikke Kjell Inge Røkke så hvorvidt hans e-post adresse hos Aker er krokke@akerasa.com kan jeg ikke si med sikkerhet.

Funnet en e-post adresse – So what?

Så nå kan du finne e-post adressen til hvem det måtte være, men hvordan hjelper det deg?
Det er ikke for amatører å skrive en helt kald e-post til en bedriftsleder og faktisk få et imøtekommende og positivt svar. Hvis du ikke gjør hjemmeleksen din er sjansen stor for at e-posten blir ignorert eller slettet.

Dette er et tema for en helt egen artikkel som jeg sikkert kommer til å skrive en gang, men her er en liste med noen kjappe tips:

  • Still deg følgende spørsmål om emnetittelen: Er den relevant for mottaker? Vil den fenge interessen hans/hennes? Ville du åpnet den i deres situasjon?
  • Begynn e-posten med en interessevekker. En god måte kan være en eller annen form for kobling mellom deg og den du kontakter. Har du hørt vedkommende holde et foredrag? Har dere vært på samme seminar en gang? Har dere felles kunder? Felles forretningsforbindelser? Her gjelder det å tenke kreativt og gjøre hjemmeleksen sin (to stikkord: Google og Linkedin).
  • Hva kan du gjøre for de? Fokuser på en konkret utfordring som de har som du kan hjelpe med. Hva kan de få ut av et samarbeid med deg? Fokuset er på mottaker og ikke på deg selv. En sikker måte å havne i søppelbøtten på er å starte med: “Jeg er Selger Selgersen, rådgiver i ABC Reklame. Vi er spesialister på nettannonsering, design, Google Adwords, SEO, og Facebook. Vi kan også hjelpe med reklame på Tekst TV og i Gule Sider.
  • Skap tillitt. Referer gjerne til selskaper innen samme bransje som du jobber med eller har jobbet med.
  • Unngå “svake formuleringer” som “jeg kan”, “jeg håper”, etc. Du finner flere eksempler svake og sterke formuleringer i rapporten Kunsten å få møte.
  • Vær kort og konsis. Ingen ønsker å lese lange e-poster.
  • Avslutt med et spørsmål. Sjansen er alltid større for å få svar hvis du faktisk stiller et spørsmål.

Hva synes du om dette verktøyet? Del dine kommentarer under eller på sosiale medier. Har du innspill, spørsmål, eller tips om andre gode verktøy for selgere så del gjerne det også. Eller send meg en e-post. Du finner e-posten min over eller du kan søke den opp på SellHack.

Lars Hellestræ

Toppselger