En telefonselgers bekjennelser

Tommy Johannessen startet sin karriere som telefonselger i 2008 og holder det fortsatt gående. Han har solgt flere ulike produkter for ulike leverandører på bedrifts- og privatmarkedet. Syv år er svært lang levetid for en telefonselger og vi er takknemlig for at han tok seg tid til å dele sine erfaringer og meninger med Toppselger.no.

Hvordan begynte du din karriere innen telefonsalg?

Som jeg har fortalt deg tidligere så er min erfaring at rekrutteringsbyråer ofte blir dyre og ineffektive å bruke for telefonselgerstillinger. Men her må jeg tilstå en ting, og det er at jeg kom inn i denne bransjen gjennom nettopp et rekrutteringsbyrå, så jeg er en av få hvor call-senteret fikk valuta igjen for pengene som dem betalte til det firmaet. Faktisk så var det kun at jeg trengte en jobb ved siden av mine statsvitenskapsstudier som gjorde at jeg gikk til nettopp det byrået. Under intervjuet mente intervjueren at jeg hadde en veldig behagelig stemme som hun mente kunne passe til nettopp telefonsalg og ba meg om og gå til det call-senteret som jeg da gjorde. Det var ikke i mine planer at jeg skulle bli telefonselger så det er egentlig bare en ren tilfeldighet at jeg ble det. Etter to sommermåneder i stillingen fant salgssjefen og teamlederne ut at jeg var flink i dette og tilbød meg videre jobb der på kveldstid. Etter hvert innså også jeg at jeg var flink og siden den gang så har jeg bare blitt med videre, men man vet jo aldri hva fremtiden vil bringe.

Hva anslår du er gjennomsnittlig levetid for en telefonselger?

Levetiden i denne bransjen er ikke lang. Sier jeg en måned gjennomsnittlig så tar jeg kanskje litt hardt i. En kollega og eg diskuterte det forleden da vi så en gjeng med nye selgere og lurte på hvor lenge dem ville bli. Vi konkluderte begge med ca. 2 uker. Dessverre for de selgerne som var nye så traff vi ganske bra for etter tre uker så var samtlige av dem borte. Jeg bor i Kristiansand hvor jeg har jobbet som telefonselger siden 2008. Om noen hadde spurt samtlige av Kristiansands innbyggere om dem har jobbet som telefonselger en eller mer så tipper jeg at oppimot 40 % av dem ville svart ja. Det bor circa 80 000 her nede så gjennomtrekken er morderisk i denne bransjen. At jeg har holdt ut i 7 år forklares nok med stahet og et ekstremt konkurranseinstinkt hos meg. Jeg er kanskje også dopa på salg og synes salg er morsomt å holde på med. Jeg liker heller ikke å gi meg og er dedikert til det jeg først har begynt på. Alt dette til sammen er nok årsaken til at jeg har overlevd så lenge i denne jobben.

Etter at du har jobbet som teamleder begynner du sikkert å se hva som kjennetegner dine beste selgere. Kan du peke på en fellesnevner dyktige telefonselgere har?

Det som kjennetegner de beste selgerne er dem som ikke sitter og sløver foran pc-en, men har den fulle og hele konsentrasjonen på telefonen og pc-skjermen. Når jeg går rundt og instruerer selgerne så kan jeg se at vedkommende som er god nesten ikke hører på hva jeg sier, men sitter regelrett og venter på samtalen klar til og hugge til og selge. Og sitter en god telefonselger i samtale så kan kontorlokalene stå i full brann, men han eller hun enser det ikke og bare fortsetter å selge.

En god selger har fokus på arbeidsoppgavene sine, samt scriptet og kunden og enser ikke omgivelsene rundt seg, det har ingen betydning, bare salgspresentasjonen. Men en god selger er også en som er med på og gjør de andre selgerne gode, en som gir innspill på hva andre kan gjøre bedre.

Hvor vanskelig er det å rekruttere gode telefonselgere?

Å rekruttere gode telefonselgere er ikke så vanskelig når man vet hvor man skal finne dem, men problemet er og finne dem. For noen år siden prøvde jeg meg som ferieleilighetselger nede på Tenerife, en salgsjobb som var meget vanskelig. Da sa salgssjefen at man hele tiden må rekruttere en hel haug med kandidater så oppdager man hvem som er god og ikke er god vet at de dårlige alltid forsvinner raskt. Det er til tider det samme i callsenter bransjen, men jeg føler at gjør man rekrutteringsjobben selv, og ikke bruker rekrutteringsbyråer noe særlig, så kan man lettere luke vekk de dårlige som ikke vil omsette.

Hvor mye kan en telefonselger tjene?

Cirka 400 000 kroner på privatmarkedet og oppimot 1 000 000 kroner på bedriftsmarkedet. Det kommer også naturligvis an på provisjonsbetingelser, og hvor mye man er villig til å strekke seg etter neste salg til enhver tid. Sitter man og sløver tjener man lite eller ingenting, men jobber man har hardt tjener man godt med kroner. Slik er det bare!

Parkeringsvakter og telefonselgere blir noen ganger fremhevet som yrkesutøvende som folk misliker mest. Hvorfor er det sånn?

Parkeringsvakter er vel en hatet yrkesgruppe fordi de bøtelegger folk.

Men grunnen for at vi telefonselgere er en slik en hatet yrkesgruppe er vel fordi mange mener at vi invaderer deres private sfære med hva enkelte mener er irriterende oppringninger hvor vi skal selge dem dritt og møkk. Samt at noen irriterer seg for at telefonselgere ikke tar et nei for et nei og presser dem til å kjøpe produkter som de ikke trenger. En annen gjenganger er hvis man har blitt oppringt flere ganger samme dag av telefonselgere. Da er sjansen god for at de er mer irritabel ovenfor de siste som ringer.

Hvor viktig er det for deg å selge et produkt/tjeneste som du har tro på? Hvor utbredt er det at telefonselgere selger produkter som de selv aldri ville vurdert å kjøpe?

Jeg kan si deg en ting med sikkerhet: har du ikke tro på produktet du selger så har du et seriøst problem! Kundene kan nemlig høre på deg at du ikke har tro på det produktet du selger og legger på svært raskt. Så har du ikke tro på det produktet du selger så selg noe annet, det er min soleklare mening. Jeg har et eksempel fra min egen fortid. Det første produktet jeg solgte var strøm fra Norges Energi, og det elsket og selge fordi det var fantastisk bra og nærmest solgte seg selv. Jeg fortsatte å selge for Norges Energi i ca. 2 år.

For to år siden solgte jeg strøm fra Telinet. Og det var et strømselskap som jeg regelrett hater grunnet deres kundeservice som jeg for øvrig også påpekte overfor kundene jeg fikk inn til Norges Energi. Telinet solgte jeg for i to måneder og jeg solgte svært lite av det. Årsaken var utelukkende på grunn av at jeg aldri ville vurdert å kjøpe det selv og det forsto kundene under salgssamtalene. Spør deg selv følgende, er dette noe jeg selv vil kjøpe hvis noen hadde ringt meg? Er svaret ja selg det, er svaret nei finn noe annet og selge! Beklager men slik er det bare.

Hvilke type kunder er mest irriterende for telefonselgere?

De mest irriterende kundene i alle fall for meg er dem som sier nei og nærmest håner selgeren med tullete kommentarene som “finn deg en bedre jobb”.

Et eksempel på en komplett idiotisk kun var da jeg kom til en sosialklient og skulle selge Norges Energi. Han sa at strømregningen var gått til sosialkontoret og det var dem som betalte strømmen for han. To sekunder senere sa han følgende ”jeg synes du skal finne deg bedre betalt arbeid og slutte å kreve andre”. Det er noe av det dummeste og mest ironiske jeg har hørt i karrieren min som telefonselger. Jeg fortalte det til de andre kollegene mine som holdt på og le seg i hjel sammen med meg.

Kan du beskrive din beste salgsdag?

Min beste salgsdag er da jeg solgte for Norges Energi. Det er en dag som jeg husker godt. Den begynte egentlig dårlig hvor jeg hadde null salg i den første økten. Så kom en av selgerne opp med en ide til en konkurranse. Innsatsen var hundre kroner fra hver som ville gi teamlederen tre salg på den neste økten. Og for at jeg ikke skulle sitte der og være den dårligste så ble jeg med på den. Da vi startet gikk det først tregt for meg, men etter en halv time løste det seg og salgene bare rant inn. Etter at den neste økten var over hadde jeg fem salg på en og en halv time mens de andre hadde 2/3 salg hver slik at jeg vant den potten. De to neste øktene gikk også alt bare på skinner og jeg fikk tolv salg på den vakten som varte fra fire til ni om kvelden. Salgene kom fra halv seks til ni. Hun som hadde foreslått veddemålet skrek til meg “hva det var jeg hadde spist før jeg kom dit” i frustrasjon over hvor godt jeg solgte. Hun tapte veddemålet som hun hadde ment at hun skulle vinne lekende lett. Fy søren den dagen sitter som et deilig minne.

 

 


Relaterte innlegg

Sales Manager Academy
Sales Manager Academy – Ny utdanning for salgsledere

Ole-Arvid Liodden omtales av mange som Norges råeste salgstrener. Høsten 2016 starter han...

Hvordan skrive en god stillingsutlysning

Det er mange som spør oss om råd på hvordan skrive en stillingsutlysning...

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Add Comment *

Name *

Email *

Website *