Fra superselger til gründer

Mirsi AS er et friskt pust i callsenter-bransjen. Gründeren bak selskapet er Mirsada Saljaj som med sitt brennende engasjement for salg på rekordtid har klart å bygge opp en team av møtebookere og tiltrukket seg noen etablerte aktører som oppdragsgivere.

Hver dag starter med et morgenmøte hos Mirsi i Bergen hvor status på nåværende prosjekter oppsummeres og det legges en plan for hvilke møtebookingprosjekter som skal prioriteres. Som daglig leder ønsker Mirsada og lede ved eksempel og hun booker selv møter hver eneste dag.

Mirsi AS ble etablert i 2015 og målsetningen er å være etablert i flere byer innen fem år.

Målsetningen er å være etablert i flere byer innen fem år. Bakgrunnen for å starte Mirsi AS var lysten på nye utfordringer og muligheten til å videreutvikle seg selv. Vi spurte Mirsada om den største utfordringen er med å drive et salgsfirma.

Som i alle andre selskaper må hjulene kontinuerlig holdes i gang. Selgere våre må til enhver tid være motiverte og være best mulig trent for å møte kravene fra våre oppdragsgivere. Dette går ikke av seg selv – man kan ikke sove i timen – og derfor har vi daglige møter hvor alle deltar.  Så hjulene må holdes kontinuerlig i gang – men det er nok det samme i alle andre selskaper.

En utfordring som kanskje er mer spesiell når man har bakgrunn som selger og starter for seg selv er at man fort oppdager at å drive et firma krever langt mer enn salg. Det er mye annet å sette seg inn – og du kommer ikke langt om du ikke bretter opp ermene og setter deg inn i det som kreves for å drive et firma. Å “bare” være en superselger er ikke lenger godt nok. 

Noe av det Mirsada Saljaj trives best mest er å drive coaching og ha lederansvar for salgsteamet.

Jeg mener det er viktig at jeg kan gå foran å gjøre møtebooking og salg og være et eksempel for de andre selgerne. Et annet punkt som jeg mener er viktig for å lykkes med internt salgstrening er at vi jobber med det hver eneste dag. Hver dag gjør vi noen justeringer som skal gjøre oss litt bedre. Slikt blir det resultater av på sikt. 

Noe av “hemmeligheten” til Mirsada er å fokusere på til enhver tid å ha en sprudlende entusiasme samt effektiv tidsbruk. Telefonrøret skal løftes kontinuerlig hos Mirsi AS! Vi spurte henne hvor mange møter en god “B2B” møtebooker bør ha i løpet av en times arbeid.

Det kan selvfølgelig være varierende vanskelighetsgrad, men vanligvis er 1-2 møter i timen det vi prøver å få til. Det finnes selvfølgelig prosjekter hvor man må ha enda større tålmodighet også. 

Hvordan får du møter med de mest skeptiske kundene?

Mirsi AS - Standsalg for veldedig organisasjon
Hver måned stiller Mirsi AS opp for en veldedig organisasjon

De som er skeptiske(virkelig skeptiske) har jeg kun solgt til neste ledd for hver samtale slik at vi kan snakke sammen igjen og la de venne seg til meg. Det beste eksempelet mitt var innen eiendomsutvikling der et salg var vært flere titalls millioner.
Der holdt jeg kontakten med noen av kontaktpersonene i flere måneder til vi ble enig om møte. Det var kontakt både på telefon og skriftlig som gikk frem og tilbake der intensjon var å ha et møte hele tiden, men jeg closet ikke før de var varm nok og følte seg trygg.

Hver eneste måned stiller Mirsi AS opp for en veldedig organisasjon og gjør standsalg for dem. Vi spurte om den viktigste faktoren med å lykkes med salg på stand.

Lytt til kunden og ha massevis av entusiasme!

Du kan lese mer om Mirsi AS på www.mirsi.no.