Kan renholdere – og alle andre ansatte – bidra i salgsarbeid?

Crystal Facility er et facility selskap i Oslo som over de siste årene har opplevd sterk vekst. Daglig leder Kannan Kandasamy har implementert en forretningsfilosofi hvor det er kvalitet i alle ledd.

De kjører nå en salgskampanje ovenfor barnehager og har hyret inn Siri Berntsen til å trene hele organisasjonen i salgsarbeidet. Toppselger har fått lov å følge prosessen utenfra og dele hvordan Crystal Facility sammen med Siri Berntsen jobber med salg.

 

Hvorfor alle må ha eierskap til salgsarbeidet

Noe av det første vi bet oss merke i at alle ansatte har vært involvert i salgstreningen som har pågått.

Vi spurte Siri hvorfor alle ansatte bør involveres i salg – og selv renholdere som ofte ikke snakker norsk.

Alle som har kundekontakt driver med salg i en eller annen form. Om de ikke snakker direkte med kunder så kan de yte støtte til salgsteamet med hele tiden å være på utkikk etter mersalgspotensial. I Crystal Facility har jeg vært med på implementere en oppdatert sjekkliste for alle renholdere hvor mersalgspotensial er en viktig del. De skal melde fra til salgsteamet om det er et gjerde som bør fikses, om en vegg trenger et ekstra malingsstrøk, eller hva som helst annet som selgere hos Crystal Facility kan følge opp ovenfor kunden.

Er dette noe som er overførbart til andre bransjer enn Facility-tjenester?

Absolutt! Alle ansatte bør ha eierskap til salgsarbeidet som gjøres i selskapet. Selv om det er ansatte som ikke snakker direkte med kunder kan de trenes i hele tiden å være på utkikk etter mersalgspotensial og nye salgsleads til salgsteamet. Hele organisasjonen bør trenes i å være gode etterretningsagenter å være oppmerksom på potensielle leads som kan videreformidles til selskapets selgere.

Gjør dine selgere til eksperter

Renholdstjenester er noe de fleste barnehager allerede kjøper, mange er noenlunde fornøyd med eksisterende leverandør, og de eksisterer også bindingstider. En utfordring er derfor hele tiden å være «Top of mind» hos kunder slik at Crystal Facility blir et naturlig valg for dem når barnehager ser på nye renholdsleverandører.

Crystal Facility har derfor ikke bare selgere, men selgere som er foredragsholdere. De er eksperter på renhold og tilbyr å holde foredrag på foreldremøter om hvordan holde godt renhold. Barnehagene får dermed mulighet til å gi foreldrene et kvalitetsforedrag uten at det koster dem noe ekstra. Samtidig er Crystal Facility «top of mind» hos barnehagen og hos foreldrene på møtet og Crystal Facility selger også til privatmarkedet.

Sosiale medier skaper muligheter, men også utfordringer

Siri Berntsen er ekspert både på sosiale medier og salg. Det er en kombinasjon hun mener blir stadig mer viktig. Det er ikke lenger slik at man kun driver med markedsføring eller kun driver med salg. Selgere er markedsførere og markedsførere er selgere.

Crystal Facility har naturligvis en egen strategi på sosiale plattformer og det er ifølge Siri Berntsen en viktig brikke for å holde kunder varme. Jo lenger salgsprosessen er jo viktigere vil det være å holde dem varme ved bruk av sosiale medier.

I treningen for Crystal Facility har også alle ansatte blitt bevisst på hvordan de bruker sine private profiler på sosiale medier. Det er selvsagt opp til hver enkelt om de ønsker å bruke sin profil i sosiale medier i jobbsammenheng, men om de velger å ha kunder og samarbeidspartnere av sin arbeidsgiver på For eksempel Facebook bør de være ekstra bevisst på hvordan de bruker sosiale plattformer.

Berntsen utdyper: Du er nå ditt eget mediehus – og er ansvarlig for hva som blir lagt ut på de sosiale plattformene du er aktive på. De færreste selskaper holder kurs for selgere – som er blitt sin egen merkevare – i hvordan de bruker sine private profiler.

Personlig mener Siri Berntsen at selgere bør unngå å ha kunder på Facebook. Særlig hvis du legger ut oppdateringer om at du krangler med konen og har slått ny personlig rekord i Mindecraft.

Vi spurte henne om at selskaper frykter at kunder kan ha mer lojalitet til selgeren enn selskapet når selgere har sitt eget «online brand».

Sånn har det vært i mange år – også lenge før sosial medier – folk kjøper alltid av folk de liker. Det er opp til selskapet å levere så gode tjenester / produkter at det blir vanskelig for kunder å følge med en selger som slutter til en ny leverandør.

Positive tilbakemeldinger

Siri Berntsen har fått gode tilbakemeldinger fra både selgere og renholdere etter kurset hun holdt i Crystal Facility. Alle har nå eierskap til salgsarbeidet som gjøres i bedriften. Alle jobber sammen mot et felles mål.

Driftsleder Ewelina påpeker at hun har fått spisset argumentene sine ovenfor barnehage mens Servicemedarbeider Daniel mener noe av det mest positive med arbeidet som pågår i Crystal Facility nå er de gode relasjonene som er bygget på tvers av ulike avdelinger.

Mer informasjon om Siri Berntsen finner du på siriberntsen.no. Hun holdt nylig også en eksklusiv live-sending hos TOPPSELGER. Den kan sees ved å bli medlem av vår Facebook-gruppe her.